Organisationsschema
Varför behövs ett organisationsschema?
Det behövs för att förstå hur företaget är organiserat – vem som ansvarar för vad och hur rapportvägarna ser ut. Organisationsschemat hjälper oss att bedöma bolagets interna kontroll och förstå beslutsvägarna i företaget.
Vad menas med ”organisationsschema”?
Ett organisationsschema är en översiktlig bild över företagets struktur. Det visar hur olika roller, funktioner och eventuella avdelningar hänger ihop och vem som rapporterar till vem.
Vad ska schemat innehålla?
- Företagets ägare/styrelse
- VD eller företagsledning
- Eventuella avdelningar/funktioner (t.ex. försäljning, ekonomi, produktion)
- Namn och roller på nyckelpersoner
- Rapporteringslinjer (vem som rapporterar till vem)
Hur ska organisationsschemat utformas?
- Det kan vara en enkel bild, t.ex. från Word, PowerPoint eller Excel.
- Det viktiga är att det går att följa ansvar och rapportering på ett tydligt sätt.
- Har ni ett litet företag kan schemat vara mycket enkelt – ibland räcker det med ägare, VD och en eller två nyckelroller.
Tips!
- Håll det överskådligt – hellre enkelhet än för mycket detaljer.
- Om ni redan har ett schema internt (t.ex. till personalhandbok eller bolagsdokumentation) kan ni använda det.
- Ladda upp filen som PDF, Word, PowerPoint eller bild i vår kundportal.