Sammanställning av behörigheter i banken

Varför behövs en sammanställning av bankbehörigheter?
Det behövs för att förstå vilka personer som har tillgång till företagets bankkonton och på vilket sätt de kan använda dem. Detta är viktigt för att bedöma företagets interna kontroll och säkerhet kring betalningar.

Vad menas med ”sammanställning av bankbehörigheter”?
Det är en lista eller rapport från banken som visar:

  • Vilka personer som har tillgång till företagets bankkonton.

  • Vilken typ av behörighet varje person har (t.ex. attest, betalningar, endast läsbehörighet).

  • Om det finns beloppsgränser eller särskilda regler för betalningar.

Vad ska underlaget innehålla?

  • Namn på behöriga personer.

  • Roller/behörigheter (t.ex. ”kan lägga upp betalningar”, ”måste attestera”, ”endast läsa kontoinformation”).

  • Eventuella gränser för belopp.

  • Datum när sammanställningen är framtagen (ska vara aktuell).

Hur får man fram sammanställningen?

  • Logga in i företagets internetbank – de flesta banker har en funktion för att ta fram en behörighetsrapport eller ”användaröversikt”.

  • I vissa fall kan man behöva kontakta banken och be om ett utdrag.

  • Spara som PDF eller skärmdump och ladda upp i vår kundportal.