- Gå till Skatteverkets hemsida och sök på preliminärskatt och välj “Debiterad preliminärskatt- Företag och organisationer:
- Nu kommer du in på sidan om Debiterad preliminärskatt och nu ska du klicka på “Preliminär inkomstdeklaration” i rutan Använd tjänsten:
- Logga in med valfritt inlogg och välj deklarationsobjekt (om du har tillgång till flera olika)
- Först kommer en sida som visar uppgifter om deklarationsobjetet och här kan du även se kvittenser och beslut från tidigare ändringar av preliminärskatten. Om du ser att det stämmer går du vidare till att välja beskattningsår. Här väljer du det året du vill ändra preliminärskatten för.
- Största steget hittills. Här ska du nu fylla i uppgifter som kommer ligga till grund för den ändrade preliminärskatten. Antingen fyller du i respektive flik eller tar hjälp av beräkningshjälpen.
- Granska och skatteberäkna. Kontrollera uppgifterna och klicka på “Skatteberäkna” längst ner på sidan och jämför med våran skatteberäkning. Att erhålla bör stämma med vår rad i skatteberäkningen “att återfå”
- Signera och skicka in!
Medelantal anställda beräknas på individnivå och ska motsvara antal heltidstjänster.
Bolaget kan räkna samman antalet arbetade timmar totalt under räkenskapsåret och dividera med en årsarbetstid motsvarande en heltidstjänst, vilket av förenklingsskäl får antas vara 1920 timmar. Semester, sjukfrånvaro etc räknas med.
De allra flesta lönesystem kan räkna fram medelantalet anställda och med ett par raska knapptryck har du eller bolagets lönekonsult fått fram en rapport som utvisar detta.
Inför bokslut bör du beställa engagemangsspecifikation från alla banker där företaget har engagemang. Dessa visar tillgångar, krediter, ställda säkerheter med mera som används för bokslut och årsredovisning.
Dessa kallas ibland även för engagemangsbesked eller engagemangsspecifikation.
Klicka på Läs mer för att se mer info om hur du beställer det.
Du kan beställa skattekontoutdrag på skatteverket.se och deras e-tjänst Skattekonto.
- Logga in på skatteverket.se
- Gå till tjänsten Skattekonto
- Ange datum
- Skriv ut till PDF
Om du fått ett utkast på bolagsdeklaration från din redovisningskonsult eller revisor kan du slutföra på följande vis.
1. Kontrollera först att utkastet du fått ser korrekt ut.
2. Logga in på Skatteverkets e-tjänst via denna länk. Välj alternativet “Inkomstdeklaration 2”.
3. Du bör då se att det laddats upp ett utkast via Filöverföring. Klicka upp det.
4. Kontrollera så att uppgifterna är kompletta och korrekta och signera sen deklarationen med ditt BankID.
5. Kontrollera om du har pengar att få tillbaka eller att betala in. Om du behöver betala in, lägg upp betalningen redan nu. Så slipper du glömma 😉
Hur gör jag för att lämna in deklarationen av min K10?
1. Kontrollera först att blanketten ser korrekt ut.
2. Logga in på Mina sidor på skatteverket.se (se detaljerad beskrivning nedan) och för över eventuella uppgifter i ruta 2.18 i K10-blanketten till din privatdeklaration (INK1) ruta 7.2
a) På papper: Du skriver ut blanketten och bifogar med din privata deklaration.
Om du tagit utdelning förra året ska du först föra över uppgiften från K10-blanketten ruta 1.17 eller 2.18 till ruta 7.2 på första sidan i din Inkomstdeklaration.
3. Lämna in blanketten tillsammans med din privatdeklaration (så kallad INK1). Det finns två metoder. På papper, eller digitalt.
b) Digitalt: Du skickar in (skriver under) din inkomstdeklaration 1 elektroniskt via e-tjänsten på skatteverket.se och klickar då i bocken “Bilagan har lämnats via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring”
(OBS! Inget belopp ska fyllas i vad gäller utdelning eller kapitalvinst/förlust”). Din konsult ser i sådant fall till att K10-blanketten kommer in till Skatteverket elektroniskt.
Hur gör jag för att lämna in deklarationen av min INK1?
1. Kontrollera först att utkastet du fått av din konsult ser korrekt ut.
2. Logga in på Skatteverkets e-tjänst via denna länk. Välj alternativet “Mina sidor”.
3. Du ska då hitta ett utkast som laddats upp via Filöverföring från konsultens skatteprogram. Klicka upp det.
4. Kontrollera att uppgifterna är kompletta och korrekta och signera sen deklarationen med ditt BankID.
5. Kontrollera om du har pengar att få tillbaka eller att betala in. Och lägg upp betalningen om du har en skuld att betala in redan nu. Så slipper du glömma 😉
Hängde du med?
Du kan också titta på Skatteverkets egna informationssida och video om digital deklaration på denna länk.
Ett anläggningsregister är en typ av sidoordnad bokföring som ett företag ska ha enligt 5 kap. 4 Bokföringslagen.
I stort sett alla företag behöver ha ett anläggningsregister.
Bokföringsnämnden har i sitt allmänna råd BFNAR 2013:2 specificerat vad ett anläggningsregister.
Ett anläggningsregister är en förteckning över samtliga materiella och immateriella tillgångar i ett företag.
Varför kräver revisorn intyg från ledningen om att årsredovisningen är rätt?
Innan din revisor signerar årsredovisningen tillsammans med er i styrelsen ska revisorn ta in ett uttalande från företagsledningen.
Detta är ett krav på revisorns för att uppfylla så kallad god revisionssed.
1. Logga in på skatteverket.se och se till så du står på startsidan
2. Välj ditt bolag (om det inte redan är förvalt)
3. Klicka in på fliken Arbetsgivare
4. Klicka in på den gula fliken där det står Arbetsgivardeklaration
5. Klicka på fliken Inlämnade arbetsgivardeklarationer
6. Klicka på fliken som finns långt ner som heter Visa sammanställning för flera redovisningsperioder
7. Se till så du står i fliken Arbetsgivare (vanligen förifyllt) och välj period Från och Till , ex. (Januari 2024 – December 2024)och klicka på Sök.
8. Bocka sedan i “Visa även belopp från detaljerad beräkning” (kolla så alla månader för perioden är deklarerade. Om inte så får du vänta någon dag ; )
9. Scrolla längst ner på sidan och klicka på Skriv ut, välj pdf och spara ner.
Du kan ladda ner deklarationsuppgifter på skatteverket.se under fliken Moms och Inlämnade deklarationer. Klicka på ”Läs mer” för detaljerad instruktion.
Aktieboken är en förteckning över samtliga aktier och dess ägare.
I bolag som inte är noterade är styrelsen ansvarig för att aktieboken förs, bevaras och hålls tillgänglig enligt denna lag.
Du kan ladda ner besked om slutlig skatt för ditt företag på skatteverket.se under fliken skatter och Beslutade skatteuppgifter. Klicka på ”Läs mer” för detaljerad instruktion.
Registrera revisorn på Verksamt.se
För att er revisor ska registreras och bli offentligt behöver revisorsvalet på stämman registreras hos verksamt.se.
Om er nya revisor förberett registreringen behöver ni bara komplettera och godkänna ändringen.
När ändringsärendet är förberett får ni ett mejl från noreply@bolagsverket.se (verksamt.se) med en länk så ni kommer direkt till er ändringsanmälan.
Nedan är en steg för steg-guide för att slutföra:
- Klicka på Till anmälan på verksamt.se
- Öppna ärendet och komplettera information om ägarna under steg Stämma (som är rödmarkerat med utropstecken). Ange ägarna under Röstlängd.
- Gå till sista steget Skriv under, skicka in och betala och följ instruktionerna på sidan.
Viktiga deadlines för aktiebolags bokslut och årsredovisningar.
Det finns flera lagar som reglerar dessa deadlines. Aktiebolagslagen, årsredovisningslagen och bokföringslagen. Dessutom ska du lämna in bolagets inkomstdeklaration.
Nedan tar vi upp kritiska datum och går baklänges. I våra exempel utgår vi från bolag som där räkenskapsårets utgång, även kallad “bokslutsdagen” är den 31 december.
- En kopia av årsredovisningen ska lämnas till Bolagsverket senast 7 månader efter bokslutsdagen. Annars tar de ut en förseningsavgift om 5 000 kr.
Årsredovisningen ska vara publicerad senast 31 juli. - Sista datum för årsstämma är 6 månader bokslutsdagen.
Årsstämman ska vara senast 30 juni. - Inför stämman ska styrelsen skicka en kallelse till årsstämman inklusive en kopia av signerad årsredovisning och revisionsberättelse om bolaget har revisor. Denna ska skickas 4-6 veckor före stämman.(Du hittar mer information om formalia på årsstämman på Bolagsverkets sida.)
Kallelsen ska skickas till ägarna senast 1 juni. - Årsredovisningen ska skickas till revisorn senast 6 veckor för årsstämman. Detta innebär att vi ska ha den senast 4,5 månad efter bokslutsdagen. Årsredovisningen anses lämnad när den är signerad av styrelsen.
Bokslut och årsredovisning ska skickats till revisorn 15 maj.
I Årsredovisningslagen definieras vilka juridiska och fysiska personer som är närstående till ett företag.
Transaktioner med närstående parter har av flera olika orsaker en förhöjd risk för felaktigheter som kan leda till bekymmer och ibland allvarliga konsekvenser för såväl förtaget ifråga och dess närstående.
Generellt sett behöver transaktioner med närstående ske på armlängds avstånd och till marknadsmässiga villkor. Vissa transaktioner är också helt förbjudna, tex. förbjudna lån (21 kap. Aktiebolagslagen).
På grund av ovan omständigheter bör alla företag ha koll på vilka parter (både juridiska och fysiska personer) som är närstående till företaget.
Innan vissa transaktioner med närstående genomförs bör således också risker och ev. konsekvenser av dessa analyseras och utredas för att minska risken.
Ni kan ge er revisor access till Fortnox så att den lätt kan genomföra granskning utan att störa er.
Antingen lägger ni till denne som användare, eller så ger ni dom en tillfällig revisorsbehörighet.
Skicka på fil eller på post
Det finns två sätt, antingen skicka in via Bolagsverkets digitala tjänst, eller posta.
Skicka in digitalt
För att skicka in allt digitalt behöver du ett program eller en redovisningsbyrå som kan ladda upp denna via Bolagsverkets tjänst.
De har en utförlig beskrivning på denna länk.
Om du har en redovisningsbyrå som gör detta åt dig kommer du få en inbjudan som du kan gå in på för att signera med BankID.
Skicka in på papper
Posta nedan dokument till:
Bolagsverket
Årsredovisningar
851 98 Sundsvall
- Kopia på årsredovisning
- Kopia på revisionsberättelse
- Originalet av fastställelseintyget
Normalt borde det räcka med 4 frimärken (upp till 250g).
“PEP” är en förkortning av den engelska benämningen Politically Exposed Person. På svenska kallar vi det för Person i politiskt utsatt ställning.
Exempel på PEP är t.ex.
- om du under de senaste 18 månaderna har haft en viktig offentlig uppgift i en internationell eller statlig organisation, till exempel riksdagsledamot eller VD i statsägda företag.
- om du är närstående eller medarbetare till en känd PEP.